Karnitin – údajný spalovač tuků pod drobnohledem, část 1.

KarnitinJen málokterý suplement je tak známý jako karnitin. Přestože má mnoho funkcí, je propagován především jako spalovač tuků. V tomto článku si rozebereme hlavní informace o této sportovní ikoně a o tom, v jakých případech se ho vyplatí užívat ve formě suplementu.

Legenda mezi doplňky výživy

Pokud se zeptáte většiny sportovců na to, které doplňky jsou podle nich obecně nejvýznamnější, karnitin se probojuje na přední místa. Příčin je hned několik. Abychom užívání této látky lépe porozuměli, není třeba znát její chemické vlastnosti nebo dobu, kdy byla objevena. Stačí základní fakta.

Co je to karnitin

KarnitinLátka podobná vitamínům, v minulosti za vitamín považovanou. Nejedná se o přímý zdroj energie, ale kofaktor, který napomáhá procesu získávání energie z jiných látek. Karnitin funguje jako most, přes který se přepraví mastné kyseliny do mitochondrií („elektráren organismu“), kde jsou přeměněny na energii. To však není jeho jedinou funkcí.

Tento mnohostranný pomocník působí i na metabolismus cukrů, přeměnu větvených aminokyselin, činnost štítné žlázy, mozkové funkce, snižuje tvorbu kys. mléčné a je velmi cenný pro osoby trpící cukrovkou. Toto rozhodně nejsou všechny jeho pozitivní účinky. Moderní věda stále zkoumá, na co má karnitin dále vliv.

Karnitin je pro tělo velmi důležitý. Pro sportovce je naprosto nezbytný. Při jeho nedostatku následuje množství negativních faktorů.

Tělo si karnitin plynule samo vytváří z aminokyselin lysinu a methioninu. Je nutná přitomnost dalších látek – železa a vitamínů niacinu, pyridoxinu a kys. askorbové (vitamín C). Karnitin se neukládá do zásoby a jeho výroba probíhá nepřetržitě.

Čistý karnitin získáme z potravy především v mase. Vede ovčí maso následované jehněčím a hovězím. Pro co nejlepší využití čistého karnitinu z potravy je potřeba zajistit současně podaný zdroj energie a ionty sodíku. Vstřebání karnitinu také ovlivňuje skladba a složení stravy. Pro dostatečné množství karnitinu v těle však není nutné konzumovat nadměrné množství masa. Jeho tvorba je rychlá a například vegetariáni, pokud dodržují správnou životosprávu, ho mají dostatek.

Karnitin a „zaručené spálení tuků“

Nyní se dostáváme k hlavní věci, která o karnitinu koluje. Totiž že je (prý) účinný spalovač tuků.

Karnitin má v těle přirozenou funkci transportu mastných kyselin do mitochondrií. Tohoto faktu se okamžitě chytili výrobci doplňků výživy, vytrhli ho z kontextu a začali karnitin prodávat jako prostředek k hubnutí. Pravda je ale trochu jinde.

Karnitin se v těle vyskytuje v dostatečném množství a ani náročná fyzická aktivita výrazně nesníží jeho hladinu. Proběhlo více testů a studií, které měly potvrdit či vyvrátit účinky této látky jako lipotropika. Závěry byly vesměs stejné. Nebylo prokázáno, že by externí dodání ve formě suplementu mělo posilující efekt na spalování tuků. Tyto výsledky platí samozřejmě v případě, kdy tělo má dostatek karnitinu a zároveň není narušeno jeho využití.

To je v rozporu nejen s reklamou, ale i zkušenostmi mnoha cvičících. Někteří z těch, kteří karnitin užívají, mohou odpřísáhnout, že jim pomohl zhubnout. To, že spolu s karnitinem změnili i životní styl a začali cvičit, neberou vpotaz.

Je užívání karnitinu ve sportu zbytečné?

Pokud se tedy karnitin vytváří v dostatečném množství v těle, jak to, že ho užívají i profesionální sportovci?

Pomineme teď marketingové účely, kdy sportovec bere suplement pro účel propagace některého z výrobců. Soustředíme se na jeho skutečné využití.

KarnitinKarnitin nefunguje pouze jako přirozený bojovník proti tukům. Má i další účely, mezi které se řadí například celkový energizující efekt nebo ochrana myokardu. Ale i pokud bychom se drželi jen jeho funkce zaměřené na hubnutí, je důležité, aby organismus měl vždy k dispozici dostatek této látky a současně ji dokázal efektivně využít. Často totiž tomu tak není.

Sportovec se může dostat do různých situací, ať už zdravotních problémů, nedostatečné výživy nebo jiných, které narušují tvorbu nebo využití karnitinu v těle. Stačí i menší množství některé ze základních živin. Pokud človeku chybí například vitamín C nebo železo, vázne i tvorba karnitinu. A nejen v takových případech je suplementace karnitinem víc než vhodná.

Je jedno, zda se jedná o profesionálního atleta, nebo někoho, kdo rekreačně sportuje třikrát týdně. U obou může dojít ke stavu, kdy je výroba a vstřebávání něčím narušena. Dostatečná „karnitinová injekce“ tomu zabrání.

Následky nedostatku karnitinu

Pokud se tělo musí potýkat s nedostatkem této důležité látky, dostaví se řada závažných následků. Jmenujme ty hlavní:

V buňkách se začnou hromadit nevyužité mastné kyseliny (zvýšené riziko nemocí oběhového systému a myokardu). To má za následek vzestup hladiny triacylglycerolů, lipoperoxidů a ketolátek. Ty ve velké míře škodí tělu.

Buňky se dále musí vyrovnat s nadměrným množstvím vápníku (způsobuje křehnutí cév).

Zároveň se sníží hladina cukru. Po karnitinu se tak omezí další způsob zásobování těla energií. Kromě celkového poklesu energie se dostaví i potíže se soustředěním, protože klesne hladina acetylcholinu, jenž významně ovlivňuje nervové vzruchy.

Významným faktorem ovlivňujícím vstřebávání a využití karnitinu je správná činnost štítné žlázy. Ta však může optimálně fungovat jen v případě, že má dostatek karnitinu. Při jeho nedostatku se tedy sportovec dostane do začarovaného kruhu.

Je nemyslitelné, aby sportovec při takovém ohrožení své formy i zdraví, jaké je uvedeno výše, mohl počítat s vysokými výkony.

V lékařství se jako rychlá pomoc proti těmto negativním faktorům někdy užívají infuze nebo injekce s karnitinem s dávkováním až 800 mg na 1 kg tělesné hmotnosti! Jedná se ale o extrém. Běžně stačí dávka v rozmezí jednoho až tří gramů za 24 hodin.

Medicína význam karnitinu zkoumá a vyhodnocuje. V současnosti se mluví o jeho využití v parentární výživě, hemodialýze a dalších oblastech.

Využití karnitinu jako suplementu

Karnitin má především preventivní funkci. Chrání tělo a urychluje průběh regenerace. Sportovci při jeho užívání zaznamenávají také zvýšenou hladinu energie, což umožňuje déle trénovat a ve výsledku i více zhubnout.

Suplementace karnitinem je způsobem, jak předejít jeho nedostatku v těle a mít jistotu, že člověk dělá něco pro své zdraví.

Dávkování karnitinu

Minimální účinná dávka ve formě L-karnitin-báze je cca 500 mg. Doporučuje se užívat 1,5-2 g denně v delším období. Při užívání je třeba pamatovat na to, že záleží na formě karnitinu, kterou užíváme (například soli karnitinu obsahují menší množství účinné látky a pro shodnou dávku s tekutou formu je potřeba vzít více suplementu).

Poznámka: při zmiňování karnitinu jako suplementu máme na mysli L-karnitin – účinnou formu této látky. Dá se ještě narazit na D-karnitin, který blokuje funkci L-karnitinu a ve větším množství je pro tělo škodlivý. Při koupi doplňku si důsledně zkontrolujte, jakou formu obsahuje!

Nejkvalitnější karnitin je označený ochrannou známkou CARNIPUR™. Vyrábí ho firma LONZA. Jedná se o čistý karnitin vznikly biosysntézou.

Na trhu najdeme více forem karnitinu, od sirupů po tablety. V příštím článku si rozebereme tyto jednotlivé formy a ukážeme, jak je dávkovat.

Zaujal vás článek? Sdílejte ho:
Pridat.eu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *